- Chris Williams is een voormalige HR-topman bij Microsoft en werkt tegenwoordig als zelfstandige HR-consultant.
- In een bijdrage voor Insider noemt Williams een aantal punten waar je als sollicitant op moet letten, als je twijfelt over de baan.
- Werkgevers moeten onder meer duidelijk aangeven hoe het sollicitatieproces eruit ziet.
- Lees ook: 4 tips om van je open sollicitatie een succes te maken.
Als voormalige HR-manager bij Microsoft en loopbaanadviseur heb ik in mijn meer dan 40-jarige carrière veel mensen aangenomen.
Vanuit het perspectief van sollicitanten is het belangrijk om in de gaten te houden hoe een sollicitatieprocedure verloopt, zeker als je geselecteerd wordt, maar twijfelt of je een baan moet aannemen.
Dit zijn enkele rode vlaggen waar je als sollicitant op moet letten het sollicitatieproces bij een bedrijf of organisatie.
1. Let op bureaucratische processen
Een belangrijk element waar je op moet letten, is de betrokkenheid van de eerste recruiter.
Als je een bericht krijgt van de recruiter, reageer je vast snel. Doen zij dat ook? Of duurt het dagen om antwoord te krijgen op je vragen? Weken om nieuwe afspraken te plannen?
Dit kan een teken zijn van een overwerkte recruiter. Maar het kan ook een teken zijn van een ongeorganiseerd bedrijf, of een zeer ingewikkeld sollicitatieproces met veel administratieve hindernissen. Beide zijn vervelend.
Een andere red flag is de complexiteit van het wervingsproces. Zijn er verschillende gespreksrondes, elk met verschillende managers? Zijn er eindeloze stappen en tests, formulieren en hoepels om doorheen te springen?
Als het wervingsproces omslachtig en complex is, stel je dan eens voor hoe lastig het dagelijkse werk zal zijn. Als alleen al het aan boord komen ingewikkeld is, duidt dit vaak op een bureaucratische werkomgeving waar je waarschijnlijk niet gelukkig van wordt.
2. Een ondoorzichtig sollicitatieproces
Zijn de mensen met wie je gesprekken voert open en eerlijk tijdens het proces?
Wanneer je vraagt naar het wervingsproces, moeten de antwoorden duidelijk zijn: "We doen twee interviewrondes, de laatste met de HR-manager. Die zal dan met het team bijeenkomen voor een beslissing. Ik verwacht dat dit proces in totaal drie weken zal duren."
Als je vage en geheimzinnige antwoorden krijgt over hoe het proces werkt, betekent dit een van de volgende twee dingen: ze willen het proces om een of andere reden voor je verborgen houden, of het is een puinhoop en ze hebben geen flauw idee hoe het zal verlopen. In beide gevallen geldt dat als een rode vlag.
3. Zaken als salaris en arbeidsvoorwaarden worden niet genoemd
Een andere red flag is als de recruiters niet transparant zijn over het loon of andere arbeidsvoorwaarden. Vermijden ze vragen over details? Zijn er aspecten van de job die ze alleen willen bespreken "op het moment dat je een aanbod krijgt"?
Ja, over loon moet altijd onderhandeld worden. Er is genoeg advies over hoe dat spel te spelen en wie het eerst moet knipperen met z'n ogen. Voorzichtig zijn met het bespreken van het salaris is niet noodzakelijk een red flag, dat hoort gewoon bij sollicitatieprocessen.
Je moet wel oppassen, als men totaal niet wil praten over salaris, secundaire arbeidsvoorwaarden, regels rondom het werken op afstand of op kantoor, en andere basisvoorwaarden van de baan.
Die informatie achterhouden tot je een aanbod krijgt is een slecht teken. Ze willen je waarschijnlijk verrassen met iets negatiefs. Of erger nog, ze willen niet dat hun zwakke positie bekend wordt gemaakt op de arbeidsmarkt.
Een ander waarschuwingssignaal kan komen vanuit de antwoorden die je krijgt van de mensen met wie je een gesprek voert. Als elk antwoord klinkt alsof het is opgesteld door het PR-team, dan is dat waarschijnlijk ook zo. Als je van verschillende mensen identieke, perfecte antwoorden krijgt, is dat een probleem. Dat is niet wat je wilt zien van je toekomstige collega's.
Wat je wilt zien zijn open, oprechte reacties van mensen met wie je wilt samenwerken en die willen dat je met hen komt werken. Als je tegen een muur aanloopt, is dat iets om je zorgen over te maken. Goede werkgevers delen graag veel informatie met hun toekomstige werknemers; het is een teken van respect en een goed begin van een potentiële werkrelatie.
4. Vage wervingsprocessen
Personeelswerving is één van de belangrijkste visitekaartjes van een bedrijf naar buiten toe. Het is van belang voor het imago van een bedrijf op de arbeidsmarkt en vormt het beeld voor potentiële werknemers.
Als de manier waarop een bedrijf zich naar jou toe presenteert ingewikkeld, moeizaam of geheimzinnig overkomt, spreekt dat boekdelen. En dat zou een enorme rode vlag moeten zijn wat betreft de kwaliteit van een onderneming in algemene zin.
Ten slotte, als je uit een gesprek loopt met een ander gevoel dan "ik wil echt werken met deze mensen", dan is dat al een veeg teken. Vertrouw op je gevoel. Als je in eerste instantie al niet enthousiast bent, stel je dan voor hoe de volgende maanden of jaren zullen voelen.